סמיפדיה Wikia
Advertisement
FS LOGO BADGE HEBREW CMYK-165x165.jpg

סמי הכבאי (באנגלית: Fireman Sam, "הכבאי סם", בגרסה הוולשית המקורית: Sam Tân) היא סדרת טלוויזיה ולשית לילדים. הסדרה מבוססת סביב תושבי העיירה הוולשית פונטיפנדי (הלחם בסיסים של שתי עיירות מצאיותיות, פונטיפריד וטוניפנדי), ובפרט הכבאי סם "סמי" ג'ונס.

תקופת השידור המקורית של הסדרה הייתה בין ה-26 בדצמבר 1985 - ה-20 ביוני 1994 בוויילס, ברצועת הילדים של סרטי באמפר ושל S4C, ומה-17 בנובמבר 1987 עד ל-16 בנובמבר 1994 בשארית הממלכה המאוחדת, בערוץ BBC 1. הרעיון לסדרה הועלה על ידי שני כבאים לשעבר מקנט, דייב ג'ינג'ל ודייב ג'ונס.

"סמי הכבאי" דובבה גם לגאלית בסקוטלנד. הסדרה שודרה בלמעלה מארבעים מדינות ברחבי העולם ותורגמה ללמעלה מעשרים וחמש שפות, ביניהן גם מנדרינית.

התוכנית המקורית הסתיימה ב-1994, אבל הסדרה טרם נגמרה. כל הסדרה המקורית של "סמי הכבאי" הסתיימה בשנת 1996 עם ההצגה "סמי הכבאי בפעולה" ועם מוצרים מסחריים כגון ספרים.

הגרסה האנגלית[]

הגרסה האנגילת של הסדרה, מהעונה הראשונה עד הרביעית, הכילה שלושים ושניים פרקים בני עשר דקות, כמו גם ספיישל חג המולד בן עשרים דקות. את הקריינות ואת דיבוב כל הדמויות עשה השחקן האנגלי ג'ון אלדרטון. ארבעת העונות הראשונות האלה הופקו על ידי סרטי באמפר עבור רשת ITV, ושודרו בערוץ CITV בממלכה המאוחדת החל משנת 1986/7.

הגלגול השני, מ-2002 ועד 2007 השתמש בתכניקות הנפשת סטופ מושן חדשניות יותר, מה שנתן לדמויות מראה צלול יותר, והשפתיים זזו בהתאם לדיבור. דמויות חדשות רבות הוצגו לראשונה יחד עם הדמויות המקוריות, כגון טום תומס והלן פלאד. הגלגול מ-2002-2007 הופק על ידי Calon TV (שנקראה אז סיריול הפקות בע"מ), והכיל עשרים ושישה פרקים בני עשר דקות בהפקת היט אנטרטיינמנט.

בנוסף לשינויים בהנפשה והדמויות החדשות, לוהקו שלושה מדבבים - ג'ון ספארקס, קומיקאי ולשי, לדיבוב הקולות הזכריים, ואילו ג'ואנה רואיז ושרה הדלנד דיבבו את הקולות הנקביים.

הגרסה החדשה ביותר מופקת החל משנת 2010. גרסה זו הציגה הנפשה ממוחשבת והציגה לראשונה אף יותר דמויות חדשות, כגון צ'ארלי וברונווין (בעברית: בלה), הוריהם של שרה וג'יימס.

גלריה[]

Advertisement